Uitgeverij Palmslag richt zich met veel enthousiasme en ambitie op literatuur, poëzie, populaire fictie en non-fictie.

Incubator: van een idee tot het (eerste) boek

31 mei 2017

Begin 2013 kwam ik op het idee om Incubator te gaan maken. Dat is dus al weer even geleden. Ik gaf destijds zelf les aan twee kunstacademies, weliswaar in grafisch ontwerpen, maar strips hebben altijd mijn warme interesse gehad en ik zag dat meerdere studenten die interesse deelden.

Samen met de rector van een van de academies heb ik toen besloten om te proberen de studenten de mogelijkheid te bieden om met strips af te studeren. Vanwege het ontbreken van de financiële middelen is dat toen niet van de grond gekomen, maar ik ben toen wel om mij heen gaan kijken waar kunstacademies in andere landen mee bezig waren.

Ik realiseerde mij toen al gauw dat er waarschijnlijk anderen zouden zijn die ook wel een overzicht zouden willen hebben van wat er op dat gebied speelt. De titel was snel bedacht. In de biologie betekent incubator ‘een gesloten machine, die een gecontroleerde omgeving biedt voor verzorging, bescherming en groei’. Zo zie ik de kunstacademies ook: ze helpen hun studenten in een beschermde omgeving zich artistiek te ontwikkelen en sturen ze, zodra ze daar klaar voor zijn, de wijde wereld in.

Ik heb toen als eerste contact opgenomen met docenten die ik persoonlijk kende, zoals Hendrik Dorgathen (Spacedog), Sam Peeters (Iedereen op Claudia) en Martin tom Dieck. Daarna heb ik docenten uitgenodigd van opleidingen waarvan ik al wist dat ze bestonden. De selectie van de geplaatste strips is in eerste plaats gemaakt door de betrokken docenten, en ik heb de definitieve keuze gemaakt.

Naast kwaliteit was het voor mij ook belangrijk dat de geselecteerde strips samen een goed beeld zouden geven van wat voor werk er gemaakt word op de betreffende opleiding. Er staan alleen complete verhalen in het boek, omdat ik wil dat de lezer elk verhaal als geheel zou kunnen lezen en beoordelen.

Tijdens het maken van het boek is mij opgevallen dat dankzij globalisering het steeds moeilijker is om te zien uit welk land een strip afkomstig is. Iedereen wordt beïnvloed door werk uit andere landen en het zijn de docenten die een doorslaggevende rol spelen. Sommigen drukken een duidelijke visuele stempel op het werk van hun studenten. Bij andere docenten gaat het meer om een bepaalde benadering van het medium strip.

Je ziet bijvoorbeeld dat veel studenten van Sam Peeters (Academie Minerva en ArtEZ), net zoals hijzelf, woordloze strips maken. Bij de opleidingen die in dit eerste deel zijn opgenomen, ligt de nadruk meer op het stimuleren van studenten om nieuwe wegen voor het beeldverhaal te ontdekken dan op het voortzetten van een traditie. De focus ligt vaak meer op het gebruik van de essentie van het beeldverhaal: het vertellen met beelden. Daardoor is de verhaalstructuur van de meeste in Incubator opgenomen strips ook niet traditioneel op te breken in een begin, midden en einde. Soms zijn het slechts momentopnamen, zonder kop of staart.

Er zijn relatief ook veel vrouwen die aan deze opleidingen studeren, dit in tegenstelling tot de stripwereld, die nog steeds gedomineerd word door mannen. Het lijkt erop dat de academies een emanciperende rol vervullen, wat ik een gezonde ontwikkeling vind.

Mijn oorspronkelijke plan was om een boek van 160 pagina’s te maken, hetgeen ik na het ontvangen van een enorme hoeveelheid materiaal al snel moest laten varen. Ik was blij dat een paar academies die ik had benaderd om verschillende redenen afvielen, want ik had simpelweg niet genoeg ruimte. Het boek is toch uiteindelijk meer dan 100 pagina’s dikker geworden.

Ik vind het wel jammer dat het mij bij sommige opleidingen niet is gelukt om nog meer werk op te nemen. Ik moest streng selecteren en er zijn vijf academies die ik niet meer kon opnemen in het eerste boek en die graag onderdeel zouden willen uitmaken van een eventueel tweede deel. Ik heb zelfs al een gedeelte van de strips van de studenten ontvangen. Er is nog zo veel fantastisch werk en ik zou in een eventueel tweede deel zeker meer werk van buiten Europa willen opnemen.

Ik heb het gevoel dat ik met dit eerste boek alleen nog maar het topje van de ijsberg heb kunnen laten zien.

Hans Lijklema
 

Reactie schrijven

Social media

Volg ons en laat je informeren. Denk mee, praat mee en doe mee! We zijn actief op de volgende sociale media:

Nieuwsbrief

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief en wij houden je op de hoogte van het laatste nieuws over Palmslag.

Maandelijks verloten we een boek onder nieuwe abonnees!

Palmslag

Stay informed on our latest news!

Een boek uitgeven?

U kunt zowel als beginnend/ervaren schrijver of als organisatie bij Palmslag terecht voor uw (e-)boekwensen.

Lees meer over uitgeven bij Palmslag

Betaalmogelijkheden

iDeal Overboeking

Twitter feed

14 uur 2 min geleden
Slagboom heeft een nieuw project! Sponsor jouw favoriete boek 📚 via https://t.co/jsdOIcuOwW https://t.co/pXFnSepdf8
3 dagen 15 uur geleden
Let vandaag extra goed op, want er kan van alles mis gaan op vrijdag de 13e! 👁️ 😨 De enige oplossing om écht veilig… https://t.co/6T5TAB2ArN
5 dagen 11 uur geleden
Slagboom, het nu onafhankelijke crowdfundingplatform, is in een nieuw jasje gestoken! Om dit te vieren lanceren ze… https://t.co/wghUWd3nY3

Nieuwsbrief

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief en wij houden je op de hoogte van het laatste nieuws over Palmslag.

Maandelijks verloten we een boek onder nieuwe abonnees!

Palmslag

Stay informed on our latest news!

Contact

Bellen:
050 851 80 41
Bereikbaar van maandag t/m vrijdag tussen 9.00 en 17.00 uur

Mailen kan natuurlijk altijd:

Volg ons hier:

2019
website door: wemagine