Uitgeverij Palmslag richt zich met veel enthousiasme en ambitie op literatuur, poëzie, populaire fictie en non-fictie.

‘Om een dag later ineens magie te zien in een schets die de vorige dag nog erg onbelangrijk leek’ - Jesse Schaap

27 oktober 2016

In het kader van 10 jaar Palmslag, leek het ons leuk om terug te kijken naar het begin. In 2006 ontwierp Jesse Schaap het logo van Uitgeverij Palmslag. Nu, tien jaar later, is hij inmiddels grafisch ontwerper in Groningen. Palmslag stelde hem enkele vragen over het grafisch ontwerpen en het mooie logo van Palmslag..

Hallo Jesse. Wij kennen jou als de grafisch ontwerper van het logo van Palmslag, maar kun je jezelf misschien even kort voorstellen: Wanneer ben je geboren? Waarom ben je grafisch ontwerper geworden, welke opleiding heb je gevolgd en waar ben je in gespecialiseerd?
Ik ben Jesse Schaap, geboren op 13 augustus 1984 in Hengelo. Na vier jaar grafisch lyceum in Enschede besloot ik om er nog vier jaar academische ‘vrijheid’ achteraan te gooien aan Academie Minerva in Groningen, studierichting Vormgeving Communicatie. Zet mij gerust aan tafel als het gaat over branding, positionering en identiteit. En ook goed om te weten: ik heb een grote liefde voor concepten en typografie.

Tien jaar geleden alweer heb je in opdracht van uitgever Maurice van Dijk het logo van Uitgeverij Palmslag ontworpen. Hoe ben je tot dat ontwerp gekomen en wat is het achterliggende concept dat je hebt meegenomen in je ideeën over dit logo?
Tien jaar geleden werd ik als het jongere broertje van Jord (een studievriend van Maurice) gevraagd als grafisch ontwerper. Hoe het eerste gesprek verliep kan ik me niet meer goed herinneren. Wat ik nog wel goed weet, is dat ik me erg trots voelde en dat ik dacht dat mijn logo misschien wel ergens op een boek zou komen. Niet wetend dat het niet bij één boek zou blijven, maar dat het tien jaar later op tientallen boeken prijkt! Die trots is er trouwens nog steeds, bij elke uiting opnieuw. Als je ‘hem’ zomaar in de boekwinkel of op het internet tegenkomt, blijft dat een goed gevoel houden.

Het logo wordt heel goed ontvangen door lezers en auteurs. Hoe denk je dat dat komt?
Ik heb werkelijk geen idee. Het enige wat ik erover kan zeggen, is dat het mede door het typografisch karakter erg ‘uitgeverij’ overkomt. Dat komt onder meer doordat het zowel klassiek als modern tegelijk oogt, wat een belangrijk concept achter dit logo was en nog steeds is.
Ik geloof dat mensen logo’s scannen in plaats van daadwerkelijk lezen. Het moet aanvoelen als iets dat klopt bij wat het wil uitstralen, als ‘dit zal wel een uitgeverij zijn’. Wel ben ik nog steeds oprecht benieuwd of men ook daadwerkelijk de cursor-vorm in het logo terugziet. Dat symbool staat voor de start van elk nieuw woord van een schrijver.

We zijn nu heel wat jaren verder. Ondanks de positieve reacties op ons logo zijn we toch benieuwd: heeft het logo een likje verf nodig of staat het ook de komende jaren als een huis?
Zeker niet. Niks aan doen. Op naar de volgende tien jaar met dit logo!

We willen natuurlijk nog meer weten over jou… Hoe lang ben je gemiddeld bezig met het ontwerpen van een logo?
Dat is de meest lastige vraag die je aan een ontwerper kan stellen. Het belangrijkste om je te realiseren is dat de tijd waarin je niet fysiek aan het ontwerpen bent tijdens een ontwerpproces onmisbaar is voor het eindresultaat. De tien minuten op je fiets naar je werk, een kop koffie, even afgeleid zijn, douchen, noem maar op. Dit zijn de momenten waarop zaken of details (soms) ineens in elkaar vallen en beginnen te kloppen. Nu is het wel goed om te weten dat beide processen naast elkaar dienen te bestaan. Je moet soms wel degelijk een dag lang ontwerpen, een dag lang turen naar dat witte vel en allemaal schetsen maken die net niet ‘goed’ zijn. Om een dag later ineens magie te zien in een schets die de vorige dag nog erg onbelangrijk leek.

Wat zou jij omschrijven als jouw ‘stijl’?
Typografisch, altijd met een verhaal en vaak in combinatie met een concept en/of campagne. Ik kan slecht alleen maar een logo ontwerpen. Je moet het altijd in het geheel zien. Mensen zien een logo nooit zonder context, dus het moet kloppen met de omgeving.

Ben je meer een man van de typografie, de letters, of meer van illustratief werk?
Absoluut die eerste twee. Ik heb grote bewondering voor mensen die illustratief werken. Ik vind dat prachtig.

Leuk om te zien is dat je je eigen website flink onderhanden hebt genomen sinds je begin 2016 helemaal op eigen benen staat. Met wat voor projecten ben je nu bezig?
Ik ben nu bezig met veel branding- en positionering klussen. Zo heb ik vorig jaar Spindle (een grote ontwikkelclub in Groningen) voorzien van hun eigen identiteit, heb ik het logo ontworpen van The Big Building en heb ik mee gepitcht met een prachtplan om de Groninger Buitenschool in Appélbergen te herbestemmen. Momenteel werk ik onder andere voor Het Kopland en Mobility Service Noord Nederland. Dit zijn projecten die langer lopen, waardoor je echt samen met je klant kan kijken naar communicatievraagstukken. Deze maak je niet alleen mooier of anders, maar je kunt ook echt zaken veranderen of verbeteren. Dat is voor mij het ultieme doel als ontwerper.
 

 

Reactie schrijven

Social media

Volg ons en laat je informeren. Denk mee, praat mee en doe mee! We zijn actief op de volgende sociale media:

Nieuwsbrief

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief en wij houden je op de hoogte van het laatste nieuws over Palmslag.

Maandelijks verloten we een boek onder nieuwe abonnees!

Palmslag

Stay informed on our latest news!

Een boek uitgeven?

U kunt zowel als beginnend/ervaren schrijver of als organisatie bij Palmslag terecht voor uw (e-)boekwensen.

Lees meer over uitgeven bij Palmslag

Betaalmogelijkheden

iDeal Overboeking

Twitter feed

14 uur 1 min geleden
Slagboom heeft een nieuw project! Sponsor jouw favoriete boek 📚 via https://t.co/jsdOIcuOwW https://t.co/pXFnSepdf8
3 dagen 15 uur geleden
Let vandaag extra goed op, want er kan van alles mis gaan op vrijdag de 13e! 👁️ 😨 De enige oplossing om écht veilig… https://t.co/6T5TAB2ArN
5 dagen 11 uur geleden
Slagboom, het nu onafhankelijke crowdfundingplatform, is in een nieuw jasje gestoken! Om dit te vieren lanceren ze… https://t.co/wghUWd3nY3

Nieuwsbrief

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief en wij houden je op de hoogte van het laatste nieuws over Palmslag.

Maandelijks verloten we een boek onder nieuwe abonnees!

Palmslag

Stay informed on our latest news!

Contact

Bellen:
050 851 80 41
Bereikbaar van maandag t/m vrijdag tussen 9.00 en 17.00 uur

Mailen kan natuurlijk altijd:

Volg ons hier:

2019
website door: wemagine