‘Een gouden week van gietijzer’, het debuut van de in China wonende en werkende universitair docent Alex van Egmond, werd vrijdag 28 juni officieel ten doop gehouden tijdens het CRTV evenement in Amsterdam. In zijn bundel brengt Van Egmond de columns samen die hij schreef voor het tweemaandelijkse CRTV magazine. De avond verliep in een opperdebeste stemming voor het publiek.
De officiële presentatie van ‘Een gouden week van gietijzer’ was onderdeel van een CRTV evenement. Chinese Radio & TV brengt Chinese en Westerse cultuur en maatschappij samen met diverse media. CRTV is een organisatie die radio en televisie maakt voor de Chinese gemeenschap in Nederland. Het publiek bestaat uit Chinese immigranten uit China, Hongkong, Chinese studenten en Nederlandstaligen geïnteresseerd in Chinese cultuur.
Pakhuis de Zwijger
Op de fraaie locatie aan het IJ van het Pakhuis de Zwijger had zich dan ook een gemengd gezelschap verzameld van internationale allure. Het programma was eveneens zeer divers te noemen met naast de officiële boekpresentatie een presentatie over Chinese filosofie door Xiaowei Wang en een bijzondere Wu Shu demonstratie door meester Alex Cheung. Daarnaast genoot het publiek van een introductie in Chinese animatie door Yiwei Ni en waren er prijzen te winnen in de ‘lucky draw’.
Goud of gietijzer
Op het einde van de avond was het de beurt aan de auteur Alex van Egmond zelf. De uit de Duin-en Bollenstreek afkomstige auteur had net zijn contract in Beijing afgesloten en kon zich dus eigenlijk geen docent meer noemen. Desalniettemin sprak hij met veel kennis van zaken over zijn jaren in China, waar hij zowel de positieve als de negatieve kanten van het Land van het Midden aan de lijve ondervond. Zijn boek ‘Een gouden week van gietijzer’ is in grote lijnen de weerslag van Van Egmonds ontmoeting met de Chinezen.
Met een onbevangen mentaliteit vraagt hij zich af waarom alcohol zo’n sterke vriendenmaker is in China en waarom de Chinees zo kwistig om gaat met verpakkingsmateriaal? Hoe het komt dat Taiwan geen provincie van Nederland is en of de Chinese keuken werkelijk zo onovertroffen is als men denkt? De antwoorden op deze vragen zijn vaak verrassend, maar geven soms ook een minder rooskleurige kant van China weer.
De titel, die afkomstig is uit één van de columns, slaat op die andere kant van China. Wanneer Van Egmond een berg in Shanxi provincie beklimt, die al duizenden jaren is bewierookt door dichters en kunstenaars, moet hij op de top concluderen dat massatoerisme de topervaring heeft vertroebeld. De geur van overstroomde toiletten en luidruchtige wandelaars doen elke dichterlijke inspiratie voor hem vervliegen. China is voor Van Egmond dan als gietijzer met een verguld laagje.
Desalniettemin leverden zijn ervaringen in China toch het lezenswaardige ‘Een gouden week van gietijzer’ op.