Uitgeefstappen in de publicatie van je boek

Nadat wij je manuscript positief hebben beoordeeld en je hebt besloten je boek of dichtbundel bij ons uit te geven, voeren we alle activiteiten uit die nodig zijn voor de publicatie ervan. Daarbij sturen we dus ook de mensen aan die een rol spelen in de totstandkoming van je boek, denk aan de redacteur, de ontwerper, de drukker en de promotiemedewerker. Kortom, we begeleiden jou en je boek van manuscript tot en met de publicatie ervan.

Hoe we dat doen? Door van start tot eind de volgende stappen in het uitgeven van je boek te zetten:
 

Uitgeef- en auteursbegeleiding

Om alles in goede banen te leiden en overzicht te houden is uitgeef- en auteursbegeleiding ontzettend belangrijk. Voor ieder boek maken we daarom een uitgeefplanning met de publicatiedatum als stip aan de horizon. We betrekken je in alle uitgeefstappen die in de planning staan, je hebt zeggenschap over belangrijke besluiten en je wordt door ons geïnformeerd over de voortgang van je boek. Deze begeleiding wordt gedaan door een van onze auteursbegeleiders, die wij aan jou koppelen. Hij of zij is bovendien je eerste aanspreekpunt en sparringpartner.


Redactie en correctie

Klaar met je manuscript en ben je toe aan een paar extra ogen? Dan is het tijd voor een redactieslag en een controle op spelling en stijl. Zo ben je verzekerd van een gedegen, kritische controle en een foutloos en sterk manuscript.

Omdat iedere auteur en ieder boek anders is, zoeken we een redacteur die bij jou en je schrijfwerk past. De redacteur redigeert je manuscript vervolgens op inhoudelijk niveau. De aandachtspunten die daarin worden meegenomen zijn onder meer de presentatie van je verhaal, de personages en de vertelvorm. Bovendien kijken we naar verbanden binnen hoofdstukken en tussen hoofdstukken, duidelijkheid en begrijpelijkheid van de inhoud, onregelmatigheden en mogelijke fouten in de inhoud (bijvoorbeeld continuïteitsfouten).

Nadat je manuscript geredigeerd is controleren we het tijdens de correctie op woord-, zin- en alineaniveau, zodat het vrij is van storende taalfouten.


Ontwerp omslag en binnenwerk

Inhoud is belangrijk, maar dat geldt evenzogoed voor het ontwerp van je boek. We besteden dus veel aandacht aan hoe je omslag en het binnenwerk van je boek eruit komen te zien. Daarom werken we samen met enkele grafisch ontwerpers die veel ervaring hebben in boekontwerp. Samen met jou kiezen we het juiste omslagbeeld en besteden we veel aandacht aan de typografie en de grafische weergave van je manuscript in het binnenwerk. Kortom, je boek of bundel krijgt een pakkende cover die aanspreekt en een binnenwerk dat dankzij een professioneel ontwerp prettig leest en aantrekkelijk oogt.


Drukwerk

We verzorgen het drukwerk van je boek, waarbij jij bepaalt hoeveel exemplaren je wilt laten drukken of herdrukken en in welke drukvorm. Hoewel veel boeken als paperback verschijnen met een zwart-wit binnenwerk, zijn er wat betreft drukwerk talloze andere mogelijkheden. Denk aan specifieke papiersoorten, full colour binnenwerk, hardcover, flappen aan voor- en achterzijde van het boek, spot-UV op het omslag, een leeslint et cetera.


Publicatie, verkoop en voorraadbeheer

Uiteindelijk resulteren alle stappen die we voor jou zetten in de publicatie van je boek bij Palmslag. Je wordt dan opgenomen in ons ‘fonds’, zoals dat in het uitgeefvak wordt genoemd, waarna we het namens jou verkopen. We voeren de verkoop van je boek uit voor alle Nederlandse en Belgische (online) boekwinkels – bijvoorbeeld Bol.com en winkels die aangesloten zijn bij Libris – en de verkoop in onze webshop. We regelen ook alle financiële en praktische zaken die daarbij komen kijken, bijvoorbeeld de aanvraag en de registratie van het ISBN, het aanmelden en op voorraad houden van je boek bij het Centraal Boekhuis en de facturatie en verzending van bestellingen in onze webshop. 


Promotie, publiciteit en pers

We voeren enkele promotieactiviteiten voor je uit om je boek bekendheid te geven en de verkoop ervan te stimuleren. Zo besteden we aandacht aan je boek op onze website en op onze socials (waaronder Instagram en Facebook), versturen we doelgroepgerichte persberichten, nemen we je op in onze aanbiedingsbrochure en adverteren we met je boek in het onafhankelijke Boekenkrant, dat gratis verkrijgbaar is in 170 boekwinkels in Nederland en Vlaanderen. Het zijn slechts enkele voorbeelden van wat we doen om je boek in de kijker te zetten.

Om de promotie van je boek in goede banen te leiden, stellen we voor elk boek een promotieplanning op waarin staat wanneer we de promotieactiviteiten uitvoeren. Na afloop van de promotieperiode ontvang je een overzicht met de belangrijkste behaalde promotiedoelen (denk aan hoeveel recensie-exemplaren er zijn opgevraagd en door wie, hoe groot het bereik van de berichtgeving over je boek op onze socialmediakanalen was et cetera.).

Naast de promotie die we sowieso standaard oppakken voor je boek, kunnen we nog veel meer doen om je boek onder de aandacht te brengen en de verkoop te stimuleren. Graag informeren we je daar desgewenst verder over!

Wil je meer weten? Lees dan meer over ons of misschien vind je je antwoorden bij de veelgestelde vragen.