Alex van Egmond bracht in 2013 Een gouden week van gietijzer uit bij Palmslag, een verzameling columns over China. Hij was toen verbonden aan de Beijing Foreign Studies University als docent Nederlands, waar hij de nodige inspiratie vond voor zijn columns. In datzelfde jaar ontvluchtte hij plotseling China voor een tweejarige masterstudie in International Business op Taiwan. De drukte en de vervuiling in Beijing deden hem toen vluchten, maar vreemd genoeg zal hij in september 2015 toch weer terugkeren naar de stad. Deze keer brengt hij ook zijn startende onderneming 'Creative Turmoil' mee en heeft hij een sociale missie.
Weg uit Beijing
In 2013 was Van Egmond het een beetje zat in Beijing. De luchtvervuiling brak alle records en was onmogelijk te vermijden. Daarnaast studeerde de groep Chinese studenten af die hij vier jaar lang had gedoceerd in de fijne kneepjes van de Nederlandse taal, geschiedenis en cultuur. “Ik moest er gewoon even tussenuit en koos voor Taiwan als de plek waar ik mij kon specialiseren in een nieuw vakgebied. Overal ter wereld kun je International Business studeren, dat is waar, maar ik wilde graag in een Chinese omgeving blijven om mijn Chinees te oefenen.”
In Taiwan heeft hij zijn studietijd goed benut. Hij volgde niet alleen vakken bij management aan de National Cheng Kung University (NCKU), maar liet ook vaak zijn neus zien bij andere departementen op de campus. “Op een gegeven moment kwam ik erachter dat er een Institute for Creative Industries & Design (ICID) is, waar men zich fulltime bezig houdt met innovatie. Dat departement is een zeer inspirerende omgeving met enthousiaste professoren, waardoor mijn interesse in creativiteit en grafisch ontwerpen werd aangewakkerd. Menig project, cursus en workshop heb ik daar met veel plezier doorlopen.”
Zo was Van Egmond betrokken bij het wel en wee van de Dutch Design Post, een residentie voor Nederlandse entrepreneurs en ontwerpers. De oprichter, waterarchitect Bart van Bueren, was de enige andere Nederlander in de stad Tainan en dus werkten de twee al snel samen. “Via de Dutch Design Post en Van Bueren heb ik de nodige contacten kunnen opdoen met Nederlandse entrepreneurs. Daarnaast volgde ik vakken in productontwerpen, schoof aan bij een materiaal workshop van de Nederlandse studio Material Sense en had zelfs twee keer de kans om mijn foto's te exposeren. Een hobby die ik eerder in Beijing had opgepikt.”
Sociaal
Uit deze participatie in creatieve projecten groeide het idee voor Creative Turmoil, een studio in multidisciplinair design en business consultancy. Al snel wist Van Egmond dat zijn onderneming een sociaal tintje moest krijgen. In Taiwan hoorde hij voor het eerst de term 'social design', duurzaam en innovatief ontwerpen met de gedachte om zoveel mogelijk mensen vooruit te helpen. “In Beijing merkte ik al dat duurzaamheid een ondergeschoven kindje is in het ontwerpproces, wat juist tot milieuproblemen leidt en sociale ellende. Tegelijkertijd had ik de ervaring dat het onderwijssysteem in Azië geen enkele uitdaging biedt voor creativiteit.”
Creative Turmoil schiet op beide terreinen te hulp. Enerzijds door rekening te houden met sociale verantwoordelijkheid en duurzaamheid in het ontwerpproces en anderzijds door de organisatievorm zelf. Creative Turmoil profileert zich als een 'social enterprise'. Dit betekent dat er weliswaar voor winst gewerkt wordt, maar dat een gedeelte van de winst wordt afgedragen aan een sociaal doel. In geval van Creative Turmoil gaat 10% winstmarge naar het brengen van creativiteit in de samenleving. Dit kan zijn door het geven van workshops en trainingen op scholen, maar ook door het verspreiden van tekenmaterialen.
De sociale missie past goed bij de persoonlijkheid van oprichter Van Egmond en dat is ook geen toeval. “In Creative Turmoil zit veel van mijzelf en laat zien waar ik voor sta. Toen ik begin dit jaar het plan opvatte om deze studio op te starten, kwam alles vanzelf samen. Ik ben een veelzijdig persoon dat zich op diverse terreinen begeeft en dus was het vanzelfsprekend dat de Creative Turmoil een multidisciplinair karakter moest hebben. Ik sta daarnaast bekend om mijn droge humor en houd van een grap op z'n tijd en dat uit zich weer in de ontwerpideeën, die speels, verrassend en soms 'gek' zijn.”
Beslissing
Een eventuele terugkeer van Van Egmond naar Beijing kwam voor hem ook als een verrassing. “In het laatste semester van mijn masterstudie begon ik met het zoeken naar een baan in China, maar ik had absoluut niet de gedachte om terug te gaan naar Beijing. Mijn verloofde is Chinese en werkte toen in Shanghai, dus mijn zoekopdrachten beperkten zich tot die regio. Toen plotseling mijn oud-collega uit Beijing vroeg of ik wilde terugkeren als moedertaalspreker, stond ik toch even perplex. Het werd een lastige beslissing.”
Uiteindelijk heeft hij in goed overleg met zijn verloofde besloten om terug te gaan naar Beijing. De luchtkwaliteit is inmiddels merkbaar beter dan twee jaar geleden, dat is een pluspunt. Van Egmond ziet ook andere voordelen. “Beijing ken ik op mijn duimpje en is mij heel vertrouwd. Ik weet wat mij tegenstaat en waar ik mij thuis voel, zodoende kan ik mij beter op een lang verblijf instellen. Doceren aan de universiteit heb ik altijd met veel plezier gedaan en ik kijk ernaar uit om een nieuwe lichting studenten te onderwijzen. Daarnaast doe ik ook weer veel inspiratie op voor China-verhalen en wie weet kan daar weet een publicatie uit voort komen.”
De docentenbaan is slechts voor enkele uren per week en geeft Van Egmond de gelegenheid om te werken aan Creative Turmoil en de sociale missie. “Ik hoop dat de studio 'Dutch design thinking' in de praktijk kan brengen en zo het plaatselijke zakenleven kan ondersteunen. Nederland is sowieso het kennisland bij uitstek in duurzaamheid en innovativiteit. Daarmee levert Creative Turmoil een bijdrage aan een duurzamere economie, zowel op zakelijk niveau als op onderwijsniveau. Dat is mijn missie.”