Op aanstaande zaterdag 19 mei verschijnt bij Palmslag Voorbij de kunst van Jobbe Holtes en Yotka Kroeze. In het boek beschrijven de auteurs de achtergrond en beoogde doelen van drie verfrissende, hedendaagse leermethoden: Art Based Learning, Visible Thinking en Visual Thinking Strategies. Jobbe en Yotka benadrukken het belang van kijkonderwijs en late in het boek concreet zien hoe leerkrachten in het onderwijs deze methoden in de klas en het museum kunnen gebruiken. Voorbij de kunst wordt diezelfde zaterdagmiddag gepresenteerd in vleugel F van de Biotoop in Haren (16:00 uur, Kerklaan 30).
Over Voorbij de kunst
Wat voor veel kunstliefhebbers eigenlijk allang bekend was, wordt door verschillende onderzoeken nu echt bevestigd: kunst kijken en kunst maken helpen je bij het ontwikkelen van veel verschillende competenties die we ook terugvinden in de zogenaamde 21st century skills.
In Voorbij de kunst is er aandacht voor de noodzaak van kijkonderwijs. In korte, overzichtelijke hoofdstukken beschrijven de auteurs de achtergrond en de beoogde doelen van drie vernieuwende, hedendaagse leermethoden: Art Based Learning, Visible Thinking en Visual Thinking Strategies. Bovendien laten ze concreet zien hoe leerkrachten in het middelbaar onderwijs die methoden in de klas kunnen gebruiken. En minstens zo belangrijk: ze stimuleren hen om na te denken over hoe zij onderwijs kunnen verrijken met kijken naar kunst.
Over de auteurs
Yotka Kroeze (1986) en Jobbe Holtes (1983) zijn OneDayArtist. Samen organiseren ze blikverruimende projecten die jongeren met een nieuwe blik naar hun omgeving laten kijken. Met hun achtergrond als kunstenaar en ervaring in het onderwijs helpen ze jongeren op weg. Ze openen deuren voor anders denken, flexibiliteit en vindingrijkheid.
Tijdens gesprekken met docenten bleek dat er meer behoefte is aan handvatten om met kijkonderwijs om te gaan in de klas. Naar aanleiding daarvan ontwikkelden ze de cursus Anders kijken naar kunst. Door de vele positieve ervaringen tijdens deze cursussen ontstond het idee om de kennis die ze hebben opgedaan in het boek Voorbij de kunst te vangen.