Bij Uitgeverij Palmslag geven we een hoop verschillende boeken uit. Niet gek dus dat het weleens voorkomt dat een Palmslag-auteur benieuwd is naar een boek van een van onze andere auteurs. Zo gebeurde het dat Arthur Eijs (bekend van ‘Beauchamps’ en ‘Dansen in het stof’) en Ted Polet (bekend van ‘De Batavier’) elkaars boek lazen! Wij vroegen of ze een recensie wilden schrijven en zo geschiedde. Pak een kop koffie/thee/water en ga er even lekker voor zitten...
Ted Polet over ‘Beauchamps’
Weinig boeken zijn in staat om bij de lezer zo’n emotie op te roepen als 'Beauchamps' van Arthur Eijs, een schokkend en ontroerend hedendaags relaas over mensen die elk worstelen met een verschrikkelijk geheim.
De eerste hoofdstukken zijn gevuld met kleurrijke en authentieke taferelen in Mali, waar hoofdpersoon Maarten ontwikkelingswerk doet. Na het onschuldig lijkende begin, dat je als het ware in Afrika onderdompelt, slaat het noodlot toe en wordt de hoofdpersoon slachtoffer van een aanslag op zijn hotel. Zijn Malinese collega en vriend Moussa wordt doodgeschoten nadat Maarten door de overvallers voor een vreselijke keus is gesteld en niet heeft durven antwoorden.
Teruggekeerd naar Nederland worstelt hij met zijn schuldgevoel, gekweld door nachtmerries waarin zijn vriend hem verwijtend aankijkt. Zijn huwelijk loopt op de klippen en onbegrepen dreigt hij ten onder te gaan. Uiteindelijk gaat Maarten in de Elzas op zoek naar de moeder van Moussa, om haar zijn verhaal te vertellen en zijn geheim op te biechten. Hij durft haar eigenlijk niet onder ogen te komen, totdat zijn nieuw gevonden liefde Claire hem aanspoort om de knoop door te hakken.
Ook Claire wordt in de loop van het verhaal geconfronteerd met een vreselijk geheim over haar voorouders, dat onbewust jarenlang haar familie in zijn greep heeft gehouden en zijn oorsprong vindt op Beauchamps, de boerderij waar haar grootmoeder ooit is opgegroeid. Op zijn beurt is het nu Maarten, die Claire en haar familie helpt om de wonden te helen.
De tweestrijd van Maarten en Claire over het verleden en daarnaast ook hun ontluikende gevoelens zijn zodanig in beeld gebracht, dat ik het boek niet kon neerleggen in afwachting van de ontknoping. Ik heb 'Beauchamps' dan ook in één adem uitgelezen, niet alleen vanwege het verhaal zelf, maar ook door de vertelkunst van de auteur.
Arthur Eijs over ‘De Batavier’
Geluk en ongeluk liggen vlak naast elkaar en het lot vaart vaak een onnavolgbare koers. In ‘De Batavier’ vertelt Ted Polet het verhaal van Mark Schouten, een zeeman die door ziekte gedwongen zijn baan als stuurman opgeeft, maar tegelijkertijd een grote erfenis krijgt. Hij koopt de Batavier, een oude tweemaster en zeilt er mee naar de Middellandse Zee, in een zoektocht naar zichzelf en naar een nieuwe koers in zijn leven.
Maar in de archipel op de Grieks-Turkse grens raakt hij verwikkeld in een van de grote tragedies van deze tijd, de vluchtelingenstroom uit het door geweld en droogte geteisterde Midden Oosten. Mark wordt geconfronteerd met diepe ellende, menselijke drama’s, internationale verwikkelingen en bureaucratie, en met de wreedheid waartoe de mens in staat is. Maar ook ontmoet hij mensen die daartegen opstaan en zich spontaan en zonder terughoudendheid inzetten voor vreemden, vaak met gevaar voor eigen leven. Zelf redt hij een groep Syrische vluchtelingen uit zee en brengt ze naar Griekenland. Hij ontmoet zo een Syrische vrouw en er ontwikkelt zich een liefdesverhaal in donkere tijden.
Ted Polet kiest daarmee voor een klassieke, veel beproefde setting en thematiek, maar weet die op een originele en boeiende manier uit te werken. Zijn stijl is hyperrealistisch waarbij de verhaallijn tot in detail wordt uitgewerkt. Soms gebruikt de schrijver daarbij nog al wat scheepstermen en jargon uit de zeevaart, gelukkig meestal goed gedoseerd voor leken. Het doet niks af aan het leesplezier: 'De Batavier' is een roman als een zeilboot met bolle zeilen, vol actie en met veel vaart geschreven. Je reist mee en raakt betrokken bij de belevenissen van de hoofdpersoon en bij de keuzes waarvoor hij wordt gesteld.
Het boek is, zoals je mag verwachten bij uitgeverij Palmslag, prachtig vormgegeven. De illustratie op de kaft, een klein scheepje in een oneindig grote zee, oogt eenvoudig, maar zet je aan het denken over de kwetsbaarheid van de mens. En het geeft iets prijs over de koers die de hoofdpersoon uiteindelijk voor zichzelf kiest. Niet meelopend op de golven, niet meegaand met de deining, maar een beetje dwars en eigenzinnig.
Kortom, 'De Batavier' is een aanrader, voor iedereen die houdt van een goed geschreven, spannend verhaal met diepgang.
Ben je nieuwsgierig geworden naar beide boeken? Meer informatie over 'Beauchamps' vind je hier. Klik hier als je meer informatie over 'De Batavier' wilt.