Uitgeverij Palmslag richt zich met veel enthousiasme en ambitie op literatuur, poëzie, populaire fictie en non-fictie.

Wie wil er met mij trouwen?

Auteur(s): Bert Staal Beoordeling:  
bekijk alle (3) reviews

In 52 rake miniatuurtjes neemt Bert Staal zowel het huwelijksaanzoek als het verschijnsel contactadvertentie op de hak.

Een vrolijke parodie op de hunkerende clichés in contactadvertenties, geschreven vanuit het perspectief van een zonderling die zich volkomen fout presenteert.

Wie wel eens gegniffeld of onbedaarlijk gelachen heeft bij het lezen van een hartbrekende contactadvertentie moet zeker de bundel 'Wie wil er met mij trouwen' lezen.

Geestig, gewaagd en bij vlagen ontroerend.

Reacties

Frank van der Linden (niet gecontroleerd)

4

Deze bundel van Bert Staal omvat tweeënvijftig huwelijksaanzoeken in dichtvorm. Stuk voor stuk bestaan ze uit korte, vijfregelige teksten zonder noemenswaardige interpunctie. Alle eindigen met een en dezelfde zin: ‘Wie wil er met mij trouwen’.

Eentonig? Allerminst. De lezer wordt direct getroffen door de ongebruikelijke inhoud. De confessies die in de annonces opgebiecht worden zijn allesbehalve die van de normaliter uitnodigende soort. Als een hij of zij al op zo’n aanzoek reageert dan heeft die freaky voorkeuren. Zodoende hoeft voor degene die zich aangesproken voelt de afsluitende regel niet met een vraagteken te eindigen.

Het aantal gedichten biedt de mogelijkheid tot het consumeren van slechts een poëem per week, een heel jaar lang. Een bedaard savoureren. Na het eerste gelezen te hebben zal nieuwsgierigheid echter het pleit winnen. Ook het ijzeren ritme van de gekozen vorm zet daartoe aan: het gebroken rijm waarbij de tweede en de vierde regel rijmen versterkt de cadans in het gedicht en van het gedicht binnen het geheel van de bundel. De lezer wil er nog een. En nog een.

Als een geboren woordjongleur rijgt de schrijver dit tot een wonderlijk en hypnotiserend totaal aaneen. Ondanks dat in dit light verse, het ‘plezierdichten’, de nodige invloeden doorklinken (een Kees Buddingh’, een Daniil Charms, een Drs. P, een Hans Dorrestijn, een Gerrit Komrij, to name a few) spreekt Staal met geheel eigen stem. Waarin, als men zich er eenmaal in ondergedompeld weet, zich iets verrassends openbaart.

Onder het oppervlak proeft men bedenkingen van de dichter op de hedendaagse obsessie met het individualistische en het maakbare. In de reeks schaamteloze ontboezemingen vallen stuk voor stuk tegenhangers te bespeuren van de geretoucheerde zelfportretten op sociale media. Instagram geldt hierin als het summum. In contrast met deze plastic wereld wordt in deze bundel de ik–personen, degenen die buiten de boot vallen, de kneuzen, de deplorables, een podium geboden. De ene club is ingesnoerd door conventies, de andere kent de vrijheid van geen gêne.

Dat gebeurt op zo’n virtuoze en hilarische wijze dat men kan spreken van niet minder dan een verrijking en een sensatie. Vanuit het hier geboden perspectief verbreedt Bert Staal slagvaardig onze horizon.

Dat hij erin slaagt met deze materie –in potentie een mijnenveld- moeiteloos overeind te blijven tekent zijn talent en vakmanschap. Tijdloos en van deze tijd: voor ieder die de wereld met open vizier tegemoet treedt zal dit boek zich telkens weer als een opsteker presenteren.

Frank van der Linden (niet gecontroleerd)

Deze bundel van Bert Staal omvat tweeënvijftig huwelijksaanzoeken in dichtvorm. Stuk voor stuk bestaan ze uit korte, vijfregelige teksten zonder noemenswaardige interpunctie. Alle eindigen met een en dezelfde zin: ‘Wie wil er met mij trouwen’

Eentonig? Allerminst. De lezer wordt direct getroffen door de ongebruikelijke inhoud. De confessies die in de annonces opgebiecht worden zijn allesbehalve die van de normaliter uitnodigende soort. Als een hij of zij al op zo’n aanzoek reageert dan heeft die freaky voorkeuren. Zodoende hoeft voor degene die zich aangesproken voelt de afsluitende regel niet met een vraagteken te eindigen.

Het aantal gedichten biedt de mogelijkheid tot het consumeren van slechts een poëem per week, een heel jaar lang. Een bedaard savoureren. Na het eerste gelezen te hebben zal nieuwsgierigheid echter het pleit winnen. Ook het ijzeren ritme van de gekozen vorm zet daartoe aan: het gebroken rijm waarbij de tweede en de vierde regel rijmen versterkt de cadans in het gedicht en van het gedicht binnen het geheel van de bundel. De lezer wil er nog een. En nog een.

Als een geboren woordjongleur rijgt de schrijver dit tot een wonderlijk en hypnotiserend totaal aaneen. Ondanks dat in dit light verse, het ‘plezierdichten’, de nodige invloeden doorklinken (een Kees Buddingh’, een Daniil Charms, een Drs. P, een Hans Dorrestijn, een Gerrit Komrij, to name a few) spreekt Staal met geheel eigen stem. Waarin, als men zich er eenmaal in ondergedompeld weet, zich iets verrassends openbaart.

Onder het oppervlak proeft men bedenkingen van de dichter op de hedendaagse obsessie met het individualistische en het maakbare. In de reeks schaamteloze ontboezemingen vallen stuk voor stuk tegenhangers te bespeuren van de geretoucheerde zelfportretten op sociale media. Instagram geldt hierin als het summum. In contrast met deze plastic wereld wordt in deze bundel de ik–personen, degenen die buiten de boot vallen, de kneuzen, de deplorables, een podium geboden. De ene club is ingesnoerd door conventies, de andere kent de vrijheid van geen gêne.

Dat gebeurt op zo’n virtuoze en hilarische wijze dat men kan spreken van niet minder dan een verrijking en een sensatie. Vanuit het hier geboden perspectief verbreedt Bert Staal slagvaardig onze horizon.

Dat hij erin slaagt met deze materie –in potentie een mijnenveld- moeiteloos overeind te blijven tekent zijn talent en vakmanschap. Tijdloos en van deze tijd: voor ieder die de wereld met open vizier tegemoet treedt zal dit boek zich telkens weer als een opsteker presenteren.
Frank van der Linden
Eindhoven

Anoniem (niet gecontroleerd)

Een pittig gekruide variant op de zoetigheid van Valentijnsdag

Reactie schrijven

 

€13,00

Levering

Gratis verzending vanaf 17,50 *
Met iDEAL of achteraf betalen **
30 dagen bedenktijd

"Een beetje tegendraads, een beetje observerend, vaststellend zonder een aanklacht te maken van de dingen die hij ziet, zo heeft Staal zijn bundel bedoeld. En een beetje lollig ook."  Eindhovens Dagblad

Productinformatie

Auteur

Bert Staal

Verschenen

3 februari 2020

ISBN

9789493059375

Verkoopprijs

13,00 euro

Aantal pagina's

110

Formaat

12,5 x 20 cm

Afwerking

Paperback

Misschien ook leuk om te lezen

Kopje onder

Anne-Marije Maris

€15,00

Het bekende weg

Merel Morre

€15,00

Met inkt uit de veren

Bas Geeraets

€18,95

Over Leven

Tanja Helderman

€15,00

* Bestellingen vanaf € 17,50 worden gratis verzonden. Over bestellingen onder de € 17,50 worden € 1,75 verzendkosten gerekend. Verzenden naar landen buiten Nederland bedraagt
€ 10,00 per bestelling.
** Voor iDEAL worden geen extra kosten in rekening gebracht. Kiest u tijdens het bestelproces echter voor 'Achteraf betalen' dan worden er € 2,00 aan extra kosten doorberekend.

Betaalmogelijkheden

iDeal Overboeking

Twitter feed

11 uur 10 min geleden
'Flardentango' staat in de boekenkrant! 😍 "'Flardentango' is een prachtig verhaal over familie en cultuur. Dit deb… https://t.co/V21MGbjK8l
2 dagen 4 uur geleden
Marjo van de Thrillers Leestafel is positief over 'Zoutzuur': "Superspannend verhaal! Bernink gebruikt vaak cliffha… https://t.co/TgHIV52C8G
3 dagen 4 uur geleden
😍Nieuwe recensie voor 'Voorbij de kunst' van Jobbe Holtes en Yotka Kroeze: "Het mooi vormgegeven boek maakt een do… https://t.co/I3ENLwviFC

Nieuwsbrief

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief en wij houden je op de hoogte van het laatste nieuws over Palmslag.

Maandelijks verloten we een boek onder nieuwe abonnees!

Palmslag

Stay informed on our latest news!

Contact

Bellen:
050 851 80 41
Bereikbaar van maandag t/m vrijdag tussen 9.00 en 17.00 uur

Mailen kan natuurlijk altijd:

Volg ons hier:

2020
website door: wemagine