BLOG | Boeken om je te laten verrassen

Terugblik 2023

Nu de eerste zes maanden van het jaar om zijn, kijkt uitgever Maurice van Dijk in onderstaande blog met trots terug op het afgelopen half jaar:

Achter veel boeken die we uitgeven zit een persoonlijk verhaal. Soms mooi en enerverend, soms verdrietig en melancholisch. Nu ik een moment neem om terug te kijken op het afgelopen half jaar doet mij dat als uitgever heel veel; dat de boeken van onze schrijvers en dichters er mogen zijn en dat wij ze hebben geholpen dit te bewerkstelligen. Want wat hebben we samen hard gewerkt om hun publicatie tot een succes te maken!

Veel boeken en dichtbundels die bij ons tussen januari en juli verschenen gaan over de dood, afscheid, verlies en rouwverwerking. De dood is een ongenode gast: komt vaak onverwachts en laat iedereen met verdriet achter. In de dichtbundels ‘Tot aan de dood en terug’ (Kay van der Vleuten), ‘Dansen naar de ochtend’ (Wilco Harbers), ‘Rouwritme’ (Tanja Helderman), ‘De kleine drakendoder’ (Suzanne Bos) en ‘Levenslang’ (Martijn Leuwerink) vertolken de dichters elk hoe ze omgaan met dood en verlies. Dat doen ze indringend en integer, met in de verte een vooruitblik naar een periode waarin het verdriet langzaam slijt maar nooit helemaal verdwijnt.

Steeds meer mensen vinden in poëzie ook weer een plek om tot inzichten te komen over het leven. Dat vinden wij als uitgeverij sinds jaar en dag zeer waardevol. Dichtbundels kregen in de eerste helft van dit jaar bij ons dus opnieuw alle ruimte, waaronder ‘Voordat je te ver weg’ (Gert Lubberts), ‘In een notendop’ (Jesper de Raad), ‘Brief van een lichtmatroos’ (Anna van der Laan) en ‘Altijd wad’ (Martijn Doorn). Die laatste mooi in aanvulling op het boek ‘Aardbeien op het wad’ (Theo Spijker).

Proza heeft net als poëzie altijd al een vaste plek in ons fonds gehad. Met ‘Omkering’ (Corine Böhmers), ‘Het Amazone-dagboek’ (Elzo Smid), ‘Anansi’ (Ted Polet), ‘Veertien woorden’ (Ronald van den Broek), ‘Groningse sagen en folklore’ (Miriam Ootjers) en ‘Barry’ (Raymond Vis) bieden we de lezer prachtverhalen! En met non-fictie zat het de afgelopen maanden ook goed, waarin we ‘Spinoza en zijn tijd’ (Hans Ulrich), ‘Kinderen van Amalek’ (Erik Ader) en ‘Stootshorn’ (Nick Kieft) publiceerden.

De zomervakantieperiode is aangebroken, tijd voor rust. En rust betekent voor ons wegduiken in een goed boek. Om je mee te laten voeren naar onbekende oorden, je te laten nadenken, je te laten vermaken en... je te laten verrassen. Want dat is wat boeken doen en altijd hebben gedaan, ook in de zomer van 2023.

Heb een fijne zomer en veel leesplezier!

Maurice van Dijk
uitgever

Meer nieuws

Tips voor het herschrijven | WRITER WEDNESDAY SCHRIJFTIP #6

Een eerste versie is vaak niet je laatste versie. Daar komt veel (her)schrijfwerk aan te pas. Hoe pak je herschrijven aan? Er zijn verschillende manieren van herschrijven…
Een eerste versie is vaak niet je laatste versie. Daar komt veel (her)schrijfwerk aan te pas. Hoe pak je herschrijven aan? Er zijn verschillende manieren van herschrijven…

Hoe schrijf je een goede setting? | WRITER WEDNESDAY SCHRIJFTIP #5

Waar speelt je verhaal zich af? De setting van je boek is de plek waar het verhaal zich afspeelt. Om alles zo levendig mogelijk te maken, moet je voor jezelf de setting…
Waar speelt je verhaal zich af? De setting van je boek is de plek waar het verhaal zich afspeelt. Om alles zo levendig mogelijk te maken, moet je voor jezelf de setting…

Hoe bouw je een personage? | WRITER WEDNESDAY SCHRIJFTIP #4

Hoe bouw je een personage? Om een boek te schrijven heb je eigenlijk maar één ding nodig: een personage met een doel. Maar het is voor je lezers ook fijn om meer van je…
Hoe bouw je een personage? Om een boek te schrijven heb je eigenlijk maar één ding nodig: een personage met een doel. Maar het is voor je lezers ook fijn om meer van je…

Van idee naar plot en outline, zo doe je dat | WRITER WEDNESDAY SCHRIJFTIP #3

Nu heb je een idee, je hebt de basis van de wie, wat, waar, wanneer en in het fijnste geval ook de hoe… maar hoe ontdek je in welke volgorde je een verhaal schrijft? Zo…
Nu heb je een idee, je hebt de basis van de wie, wat, waar, wanneer en in het fijnste geval ook de hoe… maar hoe ontdek je in welke volgorde je een verhaal schrijft? Zo…